Maartje à Paris!

Een berichtje vanuit Marseille..

De vakantie is alweer bijna voorbij en echt veel te snel gegaan!
De 1e week van de vakantie bleef ik bij Nicchelle slapen, een andere Nederlandse au pair. Haar hostfamilie ging die woensdag pas op vakantie dus ze moest de eerste 2 dagen nog werken. Ik werd dan ook warm onthaalddoor haar en de kinderen, twee jongetjes. Ze zijn heel lief en heel anders dan 'mijn' kindjes. Heel leuk om een keer te zien hoe het er bij een ander gezinaan toe gaat.Ze hebben wel duizend keer'reus' tegen me gezegd. Ik denk dat ze nog nooitiemand van mijn lengte hebben gezien. Het ging dus aldoor zo: 'KijkNicchelle de reus is groter als de koelkast','Nicchelle,ik denkdat de reus groter is als papa' en 'Je bent wel een aardige reus hoor' , haha!
Maandag en dinsdag heb ik toen Nicchelle aan het werk was gezocht naar een winterjas. Natuurlijk weer niet gevonden.. Ik ga er ook niet meer naar zoeken misschien vind ik hem dan.
Ondertussen hoorde ik ook wat minder leuke dingen uit Nederland.. Dan besef je toch maar weer dat je van elke dagvolop moet genieten!Gelukkig hoorde ik ook wat leukere berichten en ben ik 2 super lieve achterneefjes rijker!:)
Woensdag begonnen we de dag goed met zelfgemaakte pannekoeken door Nicchel. Ze waren echt heerlijk en misschien ook wel een beetje omdat het echt typisch Nederlands is. Onze Nederlandse pannekoeken zijn gelukkigbijna hetzelfde als de crêpes die we hier eten en die ook echtheerlijk zijn! We hebben daarna Musée d'Orsay bezocht. Een mooi museum wat vroeger een stationshal was. De oude stationsklok hangt er dan ook nog. We hadden veel plannen deze dag, maar doordat het vakantie was deze week in FR was het overal superdruk met als gevolg dat we onze dag maar moesten afsluiten op een terrasje met een heerlijk roséetje gevolgd door een cocktail. Wat een straf;-)

Omdat Nicchelle donderdag een dagje naar huis ging vanwege een begrafenis, sliep ik bij Dieuwertje, ze was vorig jaar ook au pair en dit jaar teruggekomen om te werken als receptioniste op een camping. Ergleuk was dat!
Vrijdagavond nog gezellig uiteten geweest met Kelly in het Montmartre. Super leuk, want er was ook een zangertje aanwezig!
Zaterdag ging ik weer terug naar huis. De familie was ondertussen ook weer terug en we hebben gezellig gegeten met zijn allen. Ik werd gelijk overladen door verhalen van de kinderen. Ze waren gelukkig weer blij me te zien en ik hun ook!

Maandag was het eindelijk zover, op vakantie naar Marseille! We vlogen met Ryanair, een hele goedkope vliegmaatschappij. Heel handig natuurlijk, maar daardoor namen we maar 1 koffer mee voor in het laadruim en mochten we 3x een handbage meenemen, want elke extra koffer kostte meer ofzoiets. Ik kreeg van Florence een klein koffertje waar ik alles in moest stoppen. Nou, ik zal je zeggen, toen ik dat koffertje zag had ik gelijk minder zin in de vakantie. Echt ienieminie is hij, haha! Maar dat was nog niet alles. Je mag natuurlijk helemaal geen vloeistoffen meenemen in je handbagage. Dat mocht gelukkig in de grote koffer van Florence en JS. Ik had volgens mijn idee echt het hoognodige uitgezocht qua toilletspullen, maar toen ik dat aan Florence gaf keek ze me met grote ogen aan en zei gelijk:'De helft moet er uit!!'. 'Dit gaat nooit passen!'. Op dat moment kon ik wel in huilen uitbarsten en wilde ik mezelf wel vastbinden aan mijn bed zodat ik thuis kon blijven en toen ik mijn handbagagekoffertje aan JS gaf om te wegen kon ik volgens hem ook gelijk 3 kilo eruit gooien. Gelukkig kon mijn laptop in zijn rugzak, maar mijn kersverse Linda die ik van Marga had gekregen en nog wat andere tijdschriftjes moesten het bezuren. Ik ben toen maar in de auto gaan zitten zodat ik niet meer aan mijn spullen kon denken, want als je eenmaal weg bent ben je weg.
De vlucht ging goed en duurde 1,5h. Ik had verwacht dat we er binnen een half uurtje waren, dus dat viel vies tegen. We werden opgehaald door de vader van JS, opa. Bij het huisje aangekomen werden we warm onthaald door 'oma' en een schoonzus van Js en Florence met haar 2 kindjes. Een drukke boel dus. Het huis is gelukkig groot genoeg voor ons allemaal. Het was wel vreemd om daar te zijn de eerste uurtjes, maar ze zijn super aardig allemaal en ik ben ten slotte ook een beetje familie van ze, nja dit jaar dan;-)
Dinsdag ben ik naar Marseille gegaan met een trein die vlak langs de kust reed. Super mooi en wat een uitzicht! In Marseille zelf ben ik met een toeristentreintje naar de Notre Dame de la garde geweest. Een soort van Sacre coeur dus ook daar weer een super mooi uitzicht over de stad en de zee. Voordat ik naar Marseille ging hebben ze me goed duidelijk gemaakt dat niemand te vertrouwen is. Er zijn veel immigranten hier en ook omdat het vlakbij Italië ligt een soort van criminele bendes met drugs etc. Ik dacht dat dat wel mee viel, ik ben wel wat gewend, want in Parijs is het niet veel anders dacht ik, maar toen ik mijn eerste stap uit de trein had gezet had ik mijn tas al in de houdgreep en ik heb de hele dag rondgelopen met de gedachte dat niemand te vertrouwen is. De stad is heel anders dan Parijs. Er wonen veel arme mensen en dat zie je ook wel aan de stad. Veel onverzorgde gebouwen en doordat ze daar met een accent praten had ik het gevoel dat ik in een heel ander land beland was. Niet echt fijn dus. Woensdag besloot ik dan ook maar om 'thuis' te blijven. Ze wonen echt 5 minuutjes van de zee af. Ik heb echt een hele mooie wandeling langs de kust gemaakt en heerlijk in het zonnetje gezeten en natuuurlijk aan jullie gedacht in het koude Nederland, haha!
Vandaag ben ik weer naar Marseille geweest om daar een boot te pakken om naar een eilandje te gaan waar een oud kasteel/gevangenis staat. Het was erg lekker weer vandaag, maar door de wind nog wat fris. Het kasteel/oude gevangenis had ik binnen een kwartiertje wel gezien. Ik heb toen het restaurantje opgezocht en mede hele middag bezat met rosé, haha. Je moet toch wat hè! Voordat ik de boot opstapte zag en hoorde ik al veel voetbalsupporters. Snel even mijn broertjes ingeschakeld en toen werd het me duidelijk dat Olympique Marseille deze avond moest voetballen tegen Borussia Mönchengladba. Heb ik weer dacht ik. Toen ik dusweer terugkwam op vaste land was er dan ook veel meer politie etc. Ik was blij dat ik weer bij het huis was.
Morgen gaan we weer naar huis. Echt snel gegaan en jammer dat ik opa en oma Marseille voorlopig niet meer zie. Ze hebben me laten weten dat ze ook een huis hebben in Lyon dus wie weet onze volgende vakantiebestemming en kan ik ze omdopen tot opa en oma Lyon.

Maandag gaat mijn wekkertje al om 6h15. Pfoe! Maar het kan niet snel genoeg gaan, want volgende weekend krijg ik mijn eerste bezoek vanuit Nederland! Een weekendje met Leonie, Daphne en Floor. Wat heb ik daar zin in!!!
Tot snel, bisous! X

Reacties

Reacties

Floor

Nog even een weekje bikkelen Maart, en dan kan je ons gaan rondleiden in jouw stad! :-) Bezatten hoeft dan niet meer in je eentje, wij doen lekker mee met de roséetjes en lekker bijkletsen!!
Ik heb er onwijs veel zin in!! Liefs

Joris

hahaha heb het idee dat je alleen maar aan de rosé zit, maar als daar deze verhalen uitkomen zou ik zeggen neem er nog 1;)

José

Hoi Maartje,

Vanmorgen bij Oma kwam net je kaartje uit Marseille binnen, natuurlijk even gelezen met tante Petra.
Zo te horen wel leuk, maar ik denk dat je blij bent om weer in Parijs te zijn, alleen een roseetje drinken is ook niet alles, kreeg bijna medelijden met je.
Wat zal je naar het weekend uitkijken, heel veel plezier met je vriendinnen en geniet er lekker van.

Groetjes en een dikke kus van je allerliefste tante (grapje)

Nicchelle

Leuk Maartje, en het is duidelijk dat die pannekoeken en cocktails van ons wel het hoogtepunt van je vakantie waren ;)
jaloers op het lekkere weer in marseille! XX

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active