Maartje à Paris!

15% gehad, nog 263 dagen te gaan!

Ik heb er al 15% opzitten en nog 263 dagen te gaan. Dat klinkt nog heel lang, maar als ik me bedenk wat ik allemaal nog niet heb bekeken of gezien heb, mag ik wel opschieten. Parijs is gewoon super groot en super mooi. Je hebt natuurlijk wel de highlights, zoals hetLouvre,de Eiffeltoren, de Notre dame etc,maar de kleinere onbekende bezienswaardigheden zijn misschien nog wel veelmooier.
Wat me laatst ook opviel was dat Parijs bijna geen hoge gebouwen heeft zoals New York. Je hebt er alleen een paar bij La Defense, de plek waar ik altijd aan kom met mijn bus en gelijk weer verder ga met de metro of RER waardoor ik die dus ook niet zie, maar voorderest alleen maar oude, authentieke gebouwen. Zo mooi!

Mijn week is eigenlijk heel goed verlopen. Ik hebdinsdag crêpesgegeten met een Zweeds meisje, Sarah, die hier ook in Rueil woont. Erg aardige meid! We wilde een restaurantje inlopen om crêpes te eten werden we er gelijk weer uitgestuurd, want ze gingen dicht. Sloeg helemaal nergens op, want het was midden op de dag. Ik zei toen ook rustig tegen Sarah: 'Waarom gaan ze in godsnaam nu al dicht, dat slaat toch helemaal nergens op'? Ze keek me toen aan en begon heel hard te lachen. Ik had namelijk alles gewoon rustig in het Nederlands gezegd, haha, daar begrijpt ze natuurlijk helemaal niks van. Ik schrok er zelf een beetje van. Het was namelijk de eerste keer dat ik gewoon niet doorhad dat ik geen Engels of Frans praatte. Haha, zo vreemd was dat. Ik moest er de hele middag nog om lachen.

Woensdag was echt een drukke dag. Ik begon om 11h. Toen heb ik als een gek aardappels geschild voor depommes de terres au four en appels geschild voor de appelcrumble wat elke woensdag vaste prik is. Ik heb de kinderen opgehaald van school om 12h15 en voordat we dan thuis zijn duurt het wel even, omdat ze niet zo snel zijn. Moet je net mij hebben natuurlijk. Ik kan daar totaal niet tegen, omdat ik weet dat we een strak tijdschema hebben op woensdag. Louis zijn tennis begint namelijk om 13h en daarvoor moet hij dus mijn overheerlijke aardappeltjes uit de oven, een hamburger en sperzieboontjes voor de vitamientjes hebben gegeten. En als ik daar aan denk word ik al helemaal gek, want ze zijn hier ook niet echt van het snelle eten. Ik moet dan ook veel geduld hebben dat half uurtje. Als ik ook niet zeg dat hij moet eten, of zich aan moet kleden of zijn spullen moet pakken, dan blijft hij gewoon rustig zitten. Ik geef hem dan ook de schuld als we te laat komen, haha. Maargoed, ik haal hem om 14h weer op zodat we een uurtje kunnen spelen, omdat hij om 15h weer naar de voetbal gaat of in ieder geval zich moet klaar maken. Gelukkig brengt zijn vader hem naar de voetbal. Dat scheelt een hoop, want ik heb ook nog de meisjes om voor te zorgen en mee te spelen natuurlijk. Om 17h komt de pianolerares bij ons thuis. Inès begint dan zodat Louis nog rustig zijn goûté kan nemen. Hij komt namelijk pas 17h15 terug van de voetbal. Ondertussen speel ik met Mathilde en moeten we muis maar dan ook muisstil zijn anders wordt de pianolerares helemaal gek. Er moet namelijk doodse stilte in het huis zijn zodat de kinderen zich goed kunnen concentreren. Ik mag haar niet zo. Toen ik haar voor de eerste keer zag, stelde ze zich voor en voordat ik ook maar kon zeggen hoe ik heet zei ze al dat als zij binnen was er absolute stilte moest zijn en ik boven moest blijven met Mathilde. Nou, aangenaam kennis te maken, mijn hemel. Gelukkig gaat de woensdag altijd heel erg snel en heb ik er niet heel veel moeite mee, omdat ze al beter naar me luisteren.

Donderdag had ik weer les in Parijs en voor de eerste keer mijn cultuurlessen. Ik zit echt in een hele grote groep vergeleken met mijn eigen klas. Er zitten heel veel Mexicanen in de klas. We zitten gemengd met mensen die een niveau lager doen dus die begrijpen niet veel en praten ook nog niet zo goed. Ik vroeg dan ook bijvoorbeeld aan een Japans meisje of ze het moeilijk vond om Frans te leren, omdat het Japanse alphabet totaal anders is dan het onze. Toen heeft ze me wel 10x gezegd dat ze Makiko heette en ik moest haar dan ook ongeveer 10x vertellen dat ik dat niet vroeg. De lerares schoot me gelukkig te hulp, want niemand begreep eigenlijk wat ze zei omdat ze met een japans accent praat. Het is de bedoeling van de cultuurlessen dat we meer over de cultuur leren. Logisch natuurlijk, anders hadden ze het wel anders genoemd, haha. We blijven de eerste 5 lessen binnen en gaan daarna Parijs is om de culturele dingen te bezichtigen. Heel leuk!

Vrijdag heb ik maar weer eens een rondje hardgelopen. Aangezien ik zoveel eet en niet sport was dat dus een erg goed idee van mezelf. Ik besloot het rondje wat ik altijd doe de andere kant op te doen. Nou, dat heb ik geweten. Alleen maar heuvel op. Het werd me gelijk duidelijk waarom ik dit rondje nooit vanaf deze kant had gedaan en dus ook nooit meer ga doen! Uit school waren de kinderen echt heel vervelend en ze luisterden totaal niet. Ik was dan ook erg blij dat ik om 20h klaar was en weekend had! Ik ging s'avonds uit met Julia en Iris. We waren beland in een super chique club. Iedereen zag er mooi uit in mooie jurkjes en hoge hakken. Ik voelde me dan ook totally underdressed in mijn spijkerbroek en afgetrapte kermislaarzen. Dat gaat met dus nooit meer gebeuren, haha. Zaterdag was het erg slecht weer. Erg jammer, want het was Nuit blanche, dat betekent dat alle musea tot ongeveer 2h snachts open waren en er op straat veel zangertjes lopen. Je kan in deze nacht Parijs eens van een andere kant ontdekken. Ik heb eerlijk gezegd niks van deze nacht meegemaakt. We hebben eerst gezellig wijntjes gedronken bij Roos en daarna gelijk barretjes in gedoken. Geen musea bezocht dus..

Zondag was het opzich erg lekker weer dus besloten Roos, Anniek en ik een boottochtje te maken opde Seine. Wauw! Dat was echt super leuk. We hebben lekker de toerist uitgehangen en Parijs van een hele andere kant gezien.

Gister heb ik net als vandaag heerlijk geshopt. Ik ben alleen nodig opzoek naar een winterjas en die kan ik natuurlijk niet vinden. Ik heb gelukkig nog ff voordat er echt sneeuw begint te vallen, maar het wordt onderhand al pittig koud! Ik word dan ook erg blij als ik aan het idee denk dat ik over een paar weken al een weekje naar Marseille ga, waar het iets warmer is dan hier gelukki:)!

Iedereen bedankt weer voor de super lieve kaarten en berichtjes! Altijd leuk om te lezen!:)

A bientôt!

Reacties

Reacties

Manon Wolswinkel

Hee Maartje,

Ik word elke keer weer zo blij als ik je blog lees!! En ben uiteraard zo blij dat je het naar je zin hebt. Pff geniet van elke dag, je jaar is voorbij voordat je het weet.
Ik bid dat mijn dochters (over 11 à 12 jaar :) ) ook au-pair naar Parijs gaan, haha!

Liefs van Manon x

Maartje

Ik heb het ook nog steeds super naar mijn zin! Absoluut geen spijt:) Dus als ze over 11 à 12 jaar nog twijfelen, stuurt u ze maar naar mij door dan doe ik een goed woordje, haha!

Liefs uit Parijs

Elisabeth

Maartje!

Wat een fantastische verhalen weer! Ik stuur je snel weer een mailtje, maar ik vind het hilarisch om te lezen dat bepaalde tradities nog steeds in stand worden gehouden: apple crumble maken, de kids die langzaam eten, het hardlopen heuvel op..
En fantastisch dat je het nog steeds zo naar je zin hebt! Ik hoop echt snel weer eens die kant op te komen, who knows!
Oh, en voor die winterjas kan je misschien wel even winkelen bij La Defense. Het winkelcentrum is daar namelijk echt té groot!

Liefs!

Anne

Oh my god, ben trots op je hoor dat je hebt hardgelopen!! xx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active