Maartje à Paris!

Time flies when you're having fun!

Wat gaat de tijd toch snel! Ik zit hier alweer 3 weken en volgende week dus alweer een maand!Ik heb ook het gevoel dat ik hier al jaren zit. Ik herken steeds meer dingen en weet al wat meer de weg. Alleen de taal spreken is nog een probleempje af en toe. Gelukkig heb ik mijn eerste taalles al gehad en hoop ik dat er nu snel verbetering in komt.
Mijn taalles begon dinsdag om 9.00. Ik zit nietmet afrikanen uit de kolonies in de klas, maar met een vrouw uit Ierland, een vrouw uit Spanje en een vrouw uit Mali. Een klein klasje. De leraar kan ons dan alle aandacht geven als we iets niet snappen. Ik ben wel echt de jongste. De andere vrouwen zijn hier allemaal komen wonen, omdat hun man hier werkt. Ik ben dus echt het broekie van de klas als au pair zijnde. Ik werd gelijk met mijn neus op de feiten gedrukt, want bij het eerste rijtje werkwoorden die we moesten opschrijven in verschillende tijden, haalde ik alles al door elkaar. Toch alweer een tijdje geleden dat ik echt franse les heb gehad.. De twee uur gingen sneller dan ik dacht en gelukkig maar, want mijn concentratievermogen liet me alweer een beetje in de steek. Daarna heb ik nog wat gegeten in Parijs met een andere au pair, maar het weer was echt verschrikkelijk dus ook maar weer snel naar huis gegaan om de kinderen op te halen.

De woensdag begon goed, want onder het appels/aardappels schillen voor de lunch en appelcrumble, vroeg Florence of ik mee wilde op vakantie naar Marseille de eerste week van november. Ik zei natuurlijk gelijk ja! De ouders van Jean-Sebastien wonen daar en we verblijven volgens mij een weekje bij hun. Ik heb gewoon een week vrij dus hoef niet op de kinderen te letten. We gaan ook met het vliegtuig in plaats van de trein. Daar was ik wel blij mee, want anders zat ik 4 uur in de trein met rondrennende/gillende kinderen. Ik zag het al helemaal voor me, haha. De eerste week van de vakantie gaan ze naar Bretagne op vakantie. Daar woont de moeder van Florence. Ik ga deze week niet mee, maar mag hopelijk in het huis blijven of ik ga denk ik dan een paar dagen in een hotel in Parijs centrum, want naar NL gaan is dan nog geen optie;)
Het was deze week ook een week van het uitproberen en uittesten hoe ver ze konden gaan. Vooral Louis heeft het me knap lastig gemaakt. Hij zegt aldoor dat ik niet de baas ben en dat zijn ouders alles beslissen. Is ook wel zo, maar ik ben de baas als ik met hem ben en dat heb ik hem ook goed duidelijk gemaakt! Die dag heeft hij veel punten verloren, haha. Arm kind.

Donderdag had ik afgesproken met Camila, een braziliaans meisje dat vlakbij mij woont. We hebben samen de sacre coeur bezocht en daarna gelunched in het caféetje van Amelie Poulain (van die film;) ) Na de lunch nog even langs de Moulin Rouge gelopen. Super vet! Je moet alleen wel 150 euro betalen als je daar wilt dineren. Dat wordt hem dus helaas niet. Het was een leuke dag en Camila is erg aardig.

Vrijdag is mijn marktdag. Ik begin dan om 10 uur en ga gelijk naar de markt. Het was deze dag super koud dus had lekker mijn wintersjaal om. Het ging al iets beter, maar ik word af en toe nog steeds raar aangekeken als ik begin te praten. Ze willen dan gelijk weten waar ik vandaan kom en wat ik hier überhaupt doe. Altijd hetzelfde riedeltje. Ik probeer soms ook heel snel te praten dan lijkt het al wat meer op het Frans dan dat ik woord voor woord praat. Ik doe in ieder geval mijn best, haha. Na de lunch bracht ik Mathilde weer naar school. Ze houdt daar totaal niet van met als gevolg een huilend kind hangend om mijn been. Er was geen beweging in te krijgen en ik stond daar dus voor die school met een schreeuwend kind die me in de houdgreep hield. Ik zette dus maar weer mijn liefste glimlach op om de afkeurende blikken van de andere ouders een beetje te verzachten. Ondertussen kwamen de andere klasgenootjes van Mathilde al om me heen staan om te vragen wat er aan de hand was. Super schattig, maar dat veranderde de situatie niet. Gelukkig kwam de lerares me helpen en kon ik weer adem halen. Uit school was er niks meer aan de hand, want alleen al de gedachte dat ze de volgende dag niet naar school hoefde maakte haar helemaal gelukkig! Ik heb toen samen met Louis een bananencake gemaakt. Hij kreeg er een punt voor dus hij deed ook erg zijn best. Super leuk om te zien en het resultaat was heerlijk! Met het eten kreeg ik de opdracht om een soep te maken. Geen probleem, geef het pak maar dan gooi ik er heet water en klaar is kees! Nou niet dus, ik stond eerst een uur groenten te koken daarna moest ik de gekookte aardappels bij de groenten gooien en mixen maar. Bleh, echt een vieze drap was het. Ik heb het wel geprobeerd en opzich was het wel te doen, maar het zag er gewoon niet uit. Inès vond dat ook en die zat dan ook huilend aan tafel omdat ze niet wilde eten. Ik probeerde haar dus maar uit te leggen dat het best lekker was en dat ze daarna pasta met kaas kreeg. Ik snapte haar best, want zo heerlijk was het dan ook weer niet. Ik had dan ook echt medelijden met haar. Mathilde zat op dat moment schreeuwend op de gang. Ze was niet lief geweest dus zat in de hoek. En omdat Inès zo chagrijnig was ging Louis haar natuurlijk weer uitdagen. Ik herkende dat wel, want op de een of andere manier doen mijn broers dat ook altijd. Dat was een gezellig diner al zeg ik het zelf. Gelukkig had ik afgesproken om na het 'werk' iets te gaan drinken met andere au pairs en wist ik niet hoe snel ik het huis moest verlaten, haha. Het was erg gezellig. We lagen er laat in en mijn wekkertje ging helaas iets te vroeg, want in Rueil was er een feest ter ere van Napoleon. Ik voelde met niet erg fit, maar wat was het tof! Er was een grote parade waar iedereen super mooi verkleed was. Echt heel leuk. We hebben nog gepickned en ik ben daarna nog even Parijs in gegaan en mezelf getrakteerd op een lekkere zak met Vlaamse frieten! Heerlijk!
Vandaag is mijn lieve broer jarig en dat zijn wel momenten waarop ik graag naar huis wil hoor. Het weer is gelukkig heel mooi vandaag en ik ga straks weer lekker naar parijs. Ik vier het hier dus op mijn eigen manier!:)

Bedankt voor al jullie lieve berichtjes! Ik heb trouwens ook al mijn eerste post ontvangen uit Nederland. Super leuk!
Fijne dag allemaal en tot snel!

Reacties

Reacties

Tante Tineke

Ik hoorde vandaag voor de radio dat in Nederland ook al meer au pairs komen. Omdat de kinderopvang zo duur geworden is . Ze hoeven nu alleen kost en inwoning en een talencursus aan te bieden en op het eind van de maand € 300.- te betalen. Dus de Francaises komen misschien nu naar Nederland. Zal dat net zo spannend wezen zoals jij het in Parijs ervaar. Goh, wat een levenservaring doe jij op. Geweldig! Maartje ik geniet van je verhalen!

José

Hé Maart,
Weer even lekker je verhaal gelezen, het is net of je een boek lees die de volgende week weer verder gaat, iedere keer is er wel iets anders en beleef je weer wat, het is dus ook heel leuk om te lezen.
Nu kijken of je het vol houdt elke week!!!

Liefs van je tante

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active