Maartje à Paris!

1e officiële werkweek is achter de rug!

Zo, week 3 is alweer begonnen en ik ben nog steeds kapot van week 2. Mijn hemel. Au pair zijn is echt niet zo makkelijk als ik dacht..
De kids begonnen vorige week woensdag pas echt met school. Maandag waren ze de hele dag thuis. Ik had maandag dus een drukke dag. Ik heb ze bezig gehouden van 8.30-20.30. Ik besloot op die dag dat als ze lief waren, we dan een film gingen kijken. Heel goed idee dacht ik, want dat is ook goed voor mijn Franse taal. Florence en Jean-sébastien zouden vast super trots op me zijn. Dus daar zaten we dan. Met zijn viertjes met een bakje zelgemaakte popcorn op de bank Ice Age te kijken. Diezelfde avond kwam Florence naar me toe en vroeg of ik de hele film met ze had gekeken. Dus ik zei ja, waarom stoppen midden in de film. Dat is voor mij geen film kijken natuurlijk;) Nou, dat was dus absoluut niet de bedoeling. Ik mocht ze belonen met tv kijken, maar dan wel 10 of 20 minuutjes. En dat ik zelf had meegekeken was al helemaal niet de bedoeling. Ik was hier niet om films te kijken met de kinderen. Als ze lief aan het kijken zijn dan moet ik dus iets anders doen zoals beginnen met koken of de was opvouwen etc. Daar stond ik dan met mijn goede gedrag, haha.

Die dag erna moest ik voor het eerst naar mijn Franse school om een mondeling af te leggen. Geen probleem dacht ik. Niemand bakt er vast iets van. Ik wist totaal niet wat me te wachten stond en toen ik daar binnen kwam werd ik toch wel een beetje zenuwachtig. Ik was pas na een uur aan de beurt en de vrouw die me ging 'uithoren' had toevallig dezelfde slippers als mij aan. Het eerste wat ik dus zei was: 'Nice shoes!!' Haha, het ijs was gebroken. We hebben eigenlijk heel leuk gepraat en ze heeft me van alles uitgelegd over de school en welk programma ik het beste kan volgen. Ik ga elke maandag en donderdag van 8.00 tot 10.15 naar school en dan heb ik donderdag rond 12 uur nog mijn cultuurlessen. Ik was hier dus niet zo blij mee, want dat betekent dat ik om half 7 al naast mijn bedje moet staan. Helemaal niks voor mij, want ik heb soms nog wel eens last van een ochtendhumeur.. Ik hoop dus heel erg dat ik het nog kan veranderen of dat ik na mijn 1e semester naar een andere klas ga met hopelijk andere tijden.
Die dag begon ik pas om 17.00. Florence ging met de kinderen naar het centrum van Rueil en ik ging mee om te kijken wat daar allemaal te doen was. De eerste winkel die ik tegen kwam was de Vero Moda!! Ik snel naar binnen om rond te kijken. Het vieleen beetje tegen totdat mijn oog viel op de afgeprijste jasjes helemaal achterin de hoek van de winkel. Ik wist niet hoe snel ik bij die jasjes kon zijn en heb ze natuurlijk gelijk allemaal gepast. Of het mijn maat was of niet ik moest en zou zo'n jasje meenemen naar huis. Gelukkig was er een heel leuk zwart jasje in mijn maat en die heb ik gekocht. Mijn eerste Franse aankoop en nog afgeprijsd ook!:) Ik probeerde haar nog uit te leggen dat ik zo'n aankoop natuurlijk niet kon laten liggen. Dus zij vroeg ofik het jasje daar wou laten liggen. Na 10 minuutjes zo gepraat te hebben begrepen we elkaar eindelijk en ging ik er weer vandoor.

Woensdag ben ik voor het eerst naar de school van de kinderen geweest. Wat een gekkenhuis zeg! Er zitten super veel kinderen op die school en het duurt even voordat ik dan ook 'mijn' kinderen heb gevonden. Eigenlijk zou ik de hele woensdag op moeten passen, omdat ze niet naar school zouden gaan. Gelukkig is dat dit jaar anders geworden op deze school en gaan ze allemaal een ochtendje naar school. Geen probleem voor mij, haha. Meestal is woensdag een drukke dag. Louis heeft namelijk gelijk uit school voetbal, daarna tennis en daarna komt de pianolerares voor Louis en Inès. Al deze activiteiten waren helaas nog niet begonnen. Ik was de hele dag dus bezig met dingetjes te regelen voor hun school, want het ene kind had nog een schrift nodig, het andere moest al beginnen met huiswerk maken enz. Ook moeten de kinderen een plakkertje met hun naam eropop alles wat ze hebben. En als ik dan alles zeg dan bedoel ik ook echt alles! Alle pennen en stiften die ze hebben moeten ookvoorzien worden van een naam. Ook alle boeken en schriften worden hier gekaft. Één keer raden waar ik de hele middag mee bezig was.. Ja, dat was me wel een leuk dagje..

Donderdag had ik een soort van meeting op mijn nieuwe school. Ze legden alle programma's nog een keertje uit en het was gelijk een kans om andere au pairs te ontmoeten. Ik vond de leraren echt super aardig. Ze geven hier ook workshops en ik hoop dat ik een kookworkshop mag volgen, omdat ik ook graag een kookles op kookschool 'le cordon bleu' wil volgen. Hier moet ik wel een bepaald niveau Frans voor beheersen. Daar moet ik nog even hard aan werken. Het was die dag super mooi weer en ik ben gelijk uit school met de kinderen naar het park gegaan om te spelen. Het hele park zat dan ook stampvol met andere au pairs en nanny's. Een grote meetingsplek, haha.

Vrijdag was de dag dat ik voor het eerst alleen naar de grote markt moest gaan. Ik had dan ook weer een hele waslijst mee met wat ik aan groente/fruit/vlees en brood moest halen. Gelukkig kwam ik Dina tegen. Een andere au pair uit Macedonië die bij mij in de straat woont. Zij praat iets beter Frans dan mij en aan mij de taak om een bigsmile op te zetten en met mijn beste Frans( met aanvulling van Dina dus)de mensen op de markt ervan te laten overtuigen dat ik best wist wat ik aan het kopen was. Gelukkig waren ze allemaal heel aardig en heb ik veel gratis dingen gescoord:)! Daarna heb ik snel Mathilde van school gehaald om samen te lunchen. Ze eet elke dag in de schoolkantine alleen op vrijdag niet. Ze vind het namelijk niet zo leuk en eet liever thuis wat ik best begrijp. Bij de school staat ook een klaarover om ons veilig aan de andere kant van de straat te brengen. Hij heeft een mooi reflecterend jasje aan en voordat hij begint doet hij zijn witte handschoentjes aan om zijn gebaren sterker te laten overkomen. Hij beweegt zijn handen dan als een soort van Michael Jackson en wonderbaarlijk genoegstopt iedereen voor hem op dat moment. Onderschat hem dus niet! Het was een lange dag en de kinderen waren erg moe van een week school. Ik was ook zeer blij dat mijn weekend begon na 8 uur s'avonds. Alleen had ik iets te vroeg gejuicht, want ik had de grote eer om zaterdagochtend van 9 tot 10 nog een uurtje de was te doen. Ik ben soms echt een bofkont moet ik zeggen hoor. Daarna had ik afgesproken met Nederlandse au pairs om te gaan picknicken in een park in Parijs. Erg leuk, want het weer was die dag echt super!
Zondag hadden we weer afgesproken en hebben we bij de Eiffeltoren gezellig gezeten. Daarna nog wat roséetjes gedronken en weer op weg naar huis gegaan. Kortom een leuk weekend na een zeer vermoeidende week!

Vandaag begin ik weer om 16h, maar moet ik thuisblijven om de schoonmaakster binnen te laten en de deur weer achter haar te sluiten. Jean-Sébastien is een paar dagen weg voor zijn werk en ik ben dan tot woensdag alleen met Florence.
Morgen heb ik mijn eerste taalles hier in Rueil met de mensen uit Afrika die hier komen om te werken. Deze cursus is dan ook erg goedkoop vergeleken met mijn echte franse taalschool die 1 oktober pas begint. Ik ben dan ook erg benieuwd, maar heb er super veel zin in, want ik wil zo snel mogelijk vloeiend Frans spreken! Ik hoop dat ik in deze dagen ook mijn nieuwe telefoon binnen krijg vanuit Nederland. Dan heb ik ook internet op mijn mobiel en gelukkig zijn hier genoeg wifi-spots. Het weer is hier nog redelijk, dus daar ga ik straks lekker van genieten!

Tot snel iedereen! X

Reacties

Reacties

Floor

Lieve Maart, leuk verhaal weer! Lekker dat je je plekje een beetje gevonden hebt en inmiddels ook andere au pairs kent! Toch weer aanknopingspunten die je af en toe kunnen helpen of waar je in het weekend leuke dingen mee kunt doen :-) Heb je Jelle daar ook al gezien of gesproken? Ik snap dat je helemaal kapot bent na zo'n week! Maar lekker dat school nu begonnen is, en als alles straks helemaal volgens de normale planning loopt, heb je vast nog iets meer vrije tijd voor jezelf. En wel heel toevallig dat jullie Ice Age gingen kijken trouwens! Haha. Lief, succes deze week, en we gaan binnenkort skypen! Xxx

Lianne vB

Hey Maartje, wat een leuke verhalen joh, en wat een nieuwe dingen allemaal in je leven nu ! superleuk om mee te maken. Ja, en dan denk je gezellig een fillempie te kijken, is het niet de bedoeling haha, ach toch maar weer mooi meegenomen die rustige uurtjes. Beaucoup de succès avec le francais et aussi avec tes petits enfants!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active