Maartje à Paris!

Paris, je t'aime!

Jeetje, de tijd gaat echt snel. Alweer een week weg en al veel te veel gedaan voor mij gevoel!
Donderdag was een drukke dag. Het eerste nieuwtje dat ik hoorde toen ik wakker werd, was dat de oudste luizen had! Moet je net mij hebben natuurlijk.. Met als gevolg dat ik de hele ochtend bedden stond te wassen om alles maar anti luis te maken. Volgens Florence moest ik één druppeltje lavendelolie in mijn haar smeren, want daar houden luizen niet van als het goed is. Nja, je snapt het wel, één druppeltje werd voor mij iets meer. Ik heb mijn hele haar volgesmeerd met lavendel en ben gelukkig nog luis vrij! Ik ben daarna naar het winkelcentrum gegaan om een sim-kaart te kopen. Helemaal gelukt in mijn eentje en ik was dan ook best trots op mezelf! Ik moest ook nog wat boodschappen meenemen uit de enorme supermarkt en ook dat was gelukt. Ik werd soms wel een beetje raar aangekeken merkte ik al. Waarschijnlijk doorde lavendelwalm dat om me hing, haha. S'middags kwam Svetlana, de Russische au pair, die me mijn toekomstige school ging laten zien. Ik kreeg gelijk een dikke pakkerd van haar. Ze is erg aardig en enthousiast. Samen zijn we dus naar Parijs geweest en zijn we 'uiteten' geweest bij de Mac:) Gosh, wat was dat lekker na een week alleen maar groenten eten, haha. Soms ben ik een beetje een vreetzak moet ik zeggen. En na een week geen eten gegeten te hebben met teveel calorieën dat je jezelf bij elk tussendoortje af moet vragen: Heb ik trek of ga ik dit eten omdat ik weet dat het lekker is, was dit uitstapjeecht een traktatie! Ik had wel door dat Svetlana erg goed was met de kinderen. Ze vinden haar helemaal geweldig en de moed zakte me eerlijk gezegd een beetje in de schoenen op dat moment. Ik heb nog een lange weg te gaan, maar als ik hoorde hoe goed ze Frans praatte kreeg ik gelijk weer hoop. Ik kan niet wachten.

Vrijdag is de dag dat de grote markt op het pleintje staat. We hebben dan ook weer veel groente, fruit en vers vlees gekocht. Terug in het huis heb ik JS geholpen met cous-cous maken. Zaterdag zouden vrienden van hem komen enhij wilde graag cous-cous voor ze maken. Geen probleem, ik help graag met koken! Smiddags ben ik weer naar Parijs gegaan. Er kwam veel visite langs en omdat ik best begrijp dat ze dan 'gewoon' even willen praten zonder alles te vertalen, ben ik naar Parijs gegaan. Ik heb weer een andere weg genomen. Alleen stond ik natuurlijk weer bij het verkeerde busstation met als gevolg dat ik de verkeerde kant op ging. Gelukkig kon ik nog switchen en belandde ik uiteindelijk in Parijs. Ik heb de Notre Dame bezocht, maar omdat ik niet veel tijd had ben ik er niet in geweest en heb ik lekker van het zonnetje genoten. Er kwam een oudeman gekleed in een netjes paknaar me toe die vroeg of ik Russisch was. Komt misschien door mijn nieuwe coupe, maar nee, ik ben niet Russisch. Daar had hij geen moeite mee en volgens hem kon ik nog altijd een lekker wijntje met hem drinken even verderop. Daar had ik dan weer wel moeite mee en zei ofcourse nee. Een andere man kwam me helpen en hebben we hem weggejaagd, haha. De man die me kwam helpen was Canadees en was aan het wachten op zijn kleindochters. Hij was heel aardig en we hebben super leuk gepraat. Na dit gezellige gesprek ben ik opzoek gegaan naar l'archevêche. Dat is een brug die volhangt met slotjes. Je kunt hier samen met je geliefde een slot ophangen en je sleutels in het water gooien zodat je liefde voor eeuwig duurt. Super romantisch!

Zaterdag kreeg de familie bezoek. Om mijn dag nuttig te besteden heb ik s'ochtends hardgelopen! Ja, jullie lezen het goed. Ik ben zeer sportief bezig! Ik had voor mij gevoel een mooi rondje uitgestippeld om mee te beginnen. Ik had alleen geen rekening gehouden met de vele heuvels die hier zijn. Dit rondje ga ik voorlopig dus niet meer rennen en bewaar ik totdat ik weer wat conditie heb opgebouwd, haha. Toch heb ik niet gestopt en mocht ik weer trots zijn opmezelf alhoewel ik nu flink veel spierpijn heb.. Na een snelle douche ben ik weer op weg gegaan naar Parijs. Ik belandde ergens in een winkelcentrum waar ik een kwartier heb over gedaan om de uitgang te zoeken. Ik mag van mezelf nog even nietaan winkelen denken, dus dat was absoluut geen pretje! Het was super mooi weer en besloot om mijn lunch buiten op te eten. De eerste winkel die ik buiten tegen kwam was de HEMA! Mijn lunch moest dus nog even opzich wachten als je begrijpt wat ik bedoel. Ik probeerde heel snel rond te kijken om maar niet in de verleiding te komen om iets te kopen, maar toen ik de Hollandse thematafel zag vol met stroopwafels kon ik mijn lach niet meer in houden. Echt geweldig! Na dit Hollandse avontuur ben ik naar het Louvre geweest. WAUW, wat is dat mooi zeg! Ik heb nog lang niet alles gezien. Gelukkig nog tijd zat. Wel heb ik natuurlijk de Mona Lisa bekeken. Na wat ellebogenwerk kreeg ik pasde kans om een foto te maken. In deze zaal van het Louvre maak je absoluut geen vrienden, haha. Het Louvre is erg groot en omdat het voor mij vaak erg lang duurt voordat ik weet waar ik ben en welke kant ik op moet heb ik hier de hele middag rondgelopen. Misschien is het beter als ik de volgende keer een kaart meeneem zodat ik niet een uur hoef te zoeken naar de Dutch painters.

Vandaag ben ik met andere Nederlandse au pairs naar Parijs gegaan. Niet iedereen is al gearriveerd, daarom gaan we volgende week weer. Het was evengoed gezellig en we hebben leuk door Parijs gelopen. Ik denk dat ik mijn hardlooprondje volgende week wel kan overslaan, want na al dat geloop deze week heb ik geen benen meer over.
Ze werken hier met een puntensysteem. De kinderen beginnen elke week met 20 punten. Doen ze iets stouts verliezen ze er een, doen ze iets liefs of helpen je ze met opruimen etc. dan winnen ze een punt. Het is de kunst voor ze om aan het einde van de week meer dan 11 punten te hebben om iets leuks te gaan doen of bijvoorbeeld iets heel lekkers te gaan eten. De kinderen zijn erg fanatiek en ik ben de hele week eigenlijk een soort van scheidsrechter die punten uitdeeld of afpakt. Best leuk zo'n spelletje, haha. Vandaag is weer een nieuwe week begonnen en ik hoor dan ook niks anders als: 'Als ik dit doe krijg ik dan één punt of een half punt' of 'Ik heb lekker de meeste punten'. Ze ruimen zelf elkaars kamer op om een punt te verdienen. Morgen eten we voor de lunch hamburgers met sperziebonen. Louis snijdt alle sperziebonen voor een punt, maar dan ook allemaal, één voor één en hij mag niks overslaan. Tja, ik moet streng zijn. Ideaal dit. Ik moet alleen wel een hoop dingen verzinnen waar ze een punt voor kunnen verdienen, dat maakt het dan weer lastig.
Elke zondag komt ook de vader van Florence langs om samen naar de kerk te gaan en de dag met elkaar door te brengen. Ze waren vandaag al vroeg weg om vliegtuigen te spotten dus ik heb hem net pas ontmoet. Hij is echt het voorbeeld van een typisch oud Frans mannetje en ik ben nu al dol op hem! Hij zei tegen mij: 'Mijn twee beste vrienden zijn de Seine en de Eiffeltoren'. Mijn hart smolt op dat moment, hoe lief! Hij wenste me na al deze lieve woorden wel heeéeel veel succes met de kinderen. Zoveel succes dat ik er een beetje bang van werd. Gelukkig ben ik erg goed in het spelen van scheidsrechter en zie ik dit als een leuke uitdaging!
Morgen begint mijn werkweek officieël. Kom maar op les petits enfants!

Reacties

Reacties

Jacqueline vd G

Hoi Maartje, wat heb je weer een leuk stuk geschreven. Ik zie het allemaal helemaal voor me! Fijn om te lezen dat je je al meer thuis gaat voelen daar en al aardig de weg weet te vinden in en om Parijs!
En de Hema in de buurt, wat heeft een Hollandse in Parijs nog meer te wensen!
xxx Jacqueline

Maureen

Jeetje Maartje, wat een belevenis! Luizen, nou dat heb je dan maar gehad toch? Heel veel plezier en succes de komende tijd. Punten verdienen... uhh ik gebruik het af en toe ook hoor! haha. Opruimen, binnen 5 minuten aan tafel zitten, sneller aankleden, auto wassen. Je verzint ze vast wel. Groetjes, Maureen.

Rosalie

Maaaaaart!!

Klinkt super gaaf allemaal! echt leuk geschreven je kan wel een boek gaan schrijven haha. Wel knap van je hoe je alles in je eentje doet! ik blijf je lekker volgen hoor, heel veel plezier en succes daar!! dikke kusss

Sanne

Heeey Maartje! Wat leuk al je verhalen te lezen!WIst niet dat je deze site had maar je moeder was in de winkel en die heeft het adres gegeven!
Leuk om te zien dat je het naar je zin hebt!Wat is harder werken met kinderen of in Primera haha?
Hoop snel weer een leuk verhaal te lezen!

Xx Sanne

Ps vet gaaf je haar!!!!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active