Maartje à Paris!

My first day in Paris!

Maandag zou ik eigenlijk op Mathilde en Inès passen, maar ze waren heel lief aan het spelen dus ik kon rustig aan doen. We hebben die ochtend een rondje door de buurt gewandeld en Florence heeft me de supermarkt laten zien. Vanaf de buitenkant ziet het er heel klein en rustig uit, maar toen ik binnen kwam was het eerste dat ik zei omg! Ik was zo blij toen ik het gebouw zag dat het niet zo'n XXL supermarkt was. Nou, dat heb ik snel teruggenomen. Gelukkig is mijn taak om vooral veel groenten en fruit op de markt te halen en hoef ik daar niet vaak heen. Na het middageten heb ik geschilderd met de meiden. Ik merk nu wel dat het moeilijk is om kinderen te helpen of te corrigeren in het Frans. Gelukkig ben ik erg goed in gebarentaal;) Dit was ook mijn eerste uurtje alleen met de kinderen. Het ging opzich best goed. Met het avondeten waren ze erg nieuwsgierig over mijn thuissituatie en natuurlijk of ik huisdieren had (Ze zijn hier gek van dieren, alleen hebben ze op dit moment alleen een vis). Ik vertelde dat we kippen hebben en elke dag 4 eieren. Ik denk dat we hier wel een kwartier over hebben gepraat omdat Louis maar niet kon geloven dat kippen elke dag een ei leggen! Ook toen ze vroegen wat ik allemaal op vakantie had gedaan en ik zei: 'ehm, uitgaan, slapen, zonnen' keken ze me met verbazing aan. Aaah, c'est pas possible! Haha.
We hebben die dag ook mijn 'werkschema' opgesteld. Ik begin elke dag om 16h en eindig ongeveer rond 20h, behalve op woensdag dan heeft ze me de hele dag nodig. Op zaterdag en zondag ben ik vrij, maar ik kan soms op zaterdag gevraagd worden om alleen s'ochtends te helpen. Ik moet ook een heel schema uit mijn hoofd leren voor als er een keer iets erg gebeurd. Zodat ik aan de ambulance of politie kan uitleggen wat er aan de hand is. Een hele routine die ik helemaal uit mijn hoofd moet leren. Dat wordt leuk.. Ik heb ook besloten om in Rueil een taalcursus te volgen. Sowieso totdat ik naar school ga. De taalcursus is eigenlijk bedoeld voor de mensen vanuit de koloniën die een stad verder wonen en hier komen om te werken, maar als ik heeéeel graag wilde mag ik ook komen. Haha, ja, waarom niet? Ze zien me al aankomen.

Dinsdag zijn we naar de markt geweest en we hebben niet normaal veel groente en fruit gekocht. Ik keek echt mijn ogen uit. Dus mam, je hoeft je geen zorgen te maken. Ik eet hier heel gezond! Elke dag maken we de raarste combinaties om alle vitamines binnen te krijgen. De schoonmaakster Melisa was onderhand al druk bezig met schoonmaken. Harstikke lief, want ze nam mijn kamer ook gelijk even mee. Ik heb ook mijn eerste post al ontvangen. Een uitnodiging voor een au pair party, hoe cool! Haha. We hebben ook nog een bananencake gemaakt dinsdag, erg lekker al zeg ik het zelf en heel makkelijk te maken en natuurlijk erg gezond.

Ik heb die nacht geen oog dicht gedaan, omdat Florence mij vertelde dat er een vriendinnetje kwam de volgende dag en ik dus gaan en staan mocht waar ik wilde. Ik besloot om een dagje naar Parijs te gaan. Of in ieder geval de RER en de metro te proberen. Super spannend. Ik werd weggebracht door Jean-Sébastien en die heeft me alles uitgelegd. Eigenlijk is het heel simpel, maar je moet het even doorhebben. Ik ben met de RER naar l'arc de triomphe gegaan en vanuit daar door gelopen naar de Champs-Élysées, heb l'Invalides bezocht waar Napoleon ligt als het goed is en daarna naar de Eiffeltoren. Ik heb alleen de grootste beginnersfout gemaakt voor toeristen (ik mag mezelf nu nog een toerist noemen) die er bestaat. De batterij van mijn camera was leeg. Erg jammer, maar gelukkig heb ik nog genoeg tijd om de verloren foto's in te halen en heb ik genoeg foto's mogen maken van mijn nieuwe Chinese vrienden. Ik heb zoveel gelopen vandaag dat ik op allebei mijn voeten een blaar heb. Gelukkig wilde Florence mijn blaar wel doorprikken met naald én DRAAD!! Ik heb nu dus 2 strikjes onder mijn voet die er vanzelf afvallen als mijn bovenste huidlaag loslaat. Ik schrok me wild toen ik dat zag en het is best een raar gezicht om die strikjes te zien, maar het deed geen pijn en het vocht kan er nu beter uit volgens haar.
Ik was alleen met de kinderen met het avondeten. We aten pizza en als toetje cake om het mij makkelijker te maken. Het was echt lastig omdat ik nog niet vloeiende zinnen snel uit kan spreken. Ik spreek het langzaam uit anders raak ik zelf in de war. Ik werd alleen keihard uitgelachen, omdat ik een raar accent heb volgens hun. En bedankt, daar doe je dan zo je best voor, haha. Ik heb wel samen met Florence een schrift gemaakt met zinnen die handig zijn om te gebruiken. Het staat alleen een beetje stom als ik dat er bij ga houden terwijl ik met de kinderen praat.Florence gingzwemmen en ik kon alvast beginnen met Mathilde naar bed proberen te brengen. Ze wilde graag nog spelen en heeft de hele buurt bij elkaar gebruld. Jean-Sébastien was boven en kwam me gelukkig helpen. Ik heb toen toch maar mijn schrift erbij gepakt en we hebben samen heel lief een verhaal gelezen.

Morgen ga ik met Svetlana naar Parijs alleen nemen we een andere weg zodat ik straks van elke weg iets afweet. Ik krijg binnenkort ook een pas zodat ik makkelijker met het OV kan. Een soort ov-chipkaart. Ik heb ook al mijn Franse test gedaan. Ik moet nu alleen nog even afwachten op welk niveau ik mag beginnen.
Bedankt voor jullie lieve berichtjes!

à bientôt!

Reacties

Reacties

joris

maart, fijn om te horen dat je het zo naar je zin hebt, volgens mij komt het helemaal goed met jou! De verhalen zijn echt leuk leuk om te lezen. Binnen kort skypen we ff, dan hoor ik alles wel weer! Je lijk in ieder geval op je moeder met die camera;) hahaha! Dikke kus

Fam v Stralen

Hoi Maart leuk om te lezen ,we blijven je volgen .Gelukkig heb je bij Suuz en Mart kunnen oefenen !
liefs

Tante Tineke

Wat heb je alweer een hoop te vertellen, ja anders had je me dat allemaal op de dinsdagmorgen verteld!
Nu had je moeder nog een vrije morgen en vertelde zij ons over jullie eerste ontmoeting. Nou volgens mij gaat het helemaal goed komen met jou, want jij zal gauw gewend zijn in dit gezinnetje.
Kijk nu al uit naar je volgende e-mail want je schrijft zoals je praat. Heerlijk!
Liefs

Demi

Hee lieverd, oh echt super leuk om je verhalen te lezen. Doet me goed dat je het naar je zin hebt! Kijk al uit naar onze eerste skype date en volg natuurlijk al je verhaaltjes ;) ciao bella, enjoy!!!

Roos

Alweer zo'n leuk verhaal! Je schrijft idd zoals je praat, leuk om te lezen dus! Aan je foto's te zien is het weer ook niet slecht! Lekker man! Hier begint de school aankomende maandag alweer... Heb jij even geluk dat je nog lekker daar zit:) Xxx

kim

He lieve maart! Wat leuk je verhaal en goed re horen dat je het daar na je zin heb! Lekker genieten en ik hou je verhalen bij hoor! Liefs mol

Ellen

Hi maartje, wat leuk om je verhalen te lezen en foto's te zien. Zo te horen ben je in een leuk gezin terecht gekomen en gaat het allemaal goed! Het Frans spreken gaat vast snel beter! Nu lekker Parijs ontdekken! Handig voor als we langskomen. Weet jij alle leuke plekjes al. Nou meis succes daar en heel veel plezier! Liefs Ellen

Britt

hee mop, wat super dat je het naar je zin hebt. wel erg wennen dus de eerste weken, maar komt helemaal goed:) kus

Marga

Hoi maart, wat een leuke verhalen en wat lekker...ook parijs verkennen!! Dat is natuurlijk super. Wij hebben vandaag een barre regendag en vannacht regennacht! Wordt weer beter hoor, volgende week zon....jij al,aan het trainen, nog even niet zeker.....even kijken naar je spaarpot!! We volgen je hoor!! Succes he!! Liefs

Marga

Hoi maart, wat weer een heerlijk verhaal, zie het helemaal voor, jij al dwalend door Parijs!! En dan zulke leuke mannen tegenkomen..brrr. Maar goed zo zie je maar weer er zijn ook weer leuke mannen hoor!!
Wij zitten heerlijk buiten aan een koppie, hebben net met je ouders gewandeld in De Zaan!! Erg leuk! Gaat goed met ze hoor, we passen wel op ze!! Veel plezier he en af en toe kijken naar je spaarpot........goed bezig!! Xx

Yvon

Was mijn tip op de kaart toch geen goede tip geweest om de kinderen bezig te houden. ;)

Geniet er lekker van Maart!

Dikke kus

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active